TOWARZYSTWO WĘDKARSKIE STAWY MONOWSKIE
STATUT
Rozdział I
Nazwa, teren działania, siedziba
§ 1
- Stowarzyszenie nosi nazwę „Towarzystwo Wędkarskie Stawy Monowskie”, w skrócie TWSM, zwane w dalszej części Statutu „Stowarzyszeniem”.
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Siedzibą Stowarzyszenia jest miejscowość Stawy Monowskie.
- Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach oraz niniejszego Statutu.
- Stowarzyszenie jest powołane na czas nieokreślony i posiada osobowość prawną.
- Działalność Stowarzyszenia opiera się na pracy społecznej jego członków. W celu usprawnienia prowadzenia działalności statutowej Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.
- Stowarzyszenie może być członkiem innych organizacji wędkarskich.
- Stowarzyszenie może tworzyć terenowe jednostki organizacyjne, zwane Klubami,
na zasadach określonych w postanowieniach § 23 niniejszego Statutu. - Stowarzyszenie ma prawo do używania odznak i pieczęci oraz posiadać sztandar. Wzór godła, barw i pieczęci ustala Zarząd Stowarzyszenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział II
Cele i środki działania
§ 2
Celem Stowarzyszenia jest:
- Organizowanie wędkarstwa jako racjonalnej formy wypoczynku i rekreacji.
- Stwarzanie członkom Stowarzyszenia dogodnych warunków wędkowania.
- Rozwijanie umiłowania przyrody i krzewienie znajomości zasad gospodarki rybacko-wędkarskiej.
- Kształtowanie postawy obywatelskiej i etyki wędkarskiej.
- Działanie na rzecz ochrony i racjonalnego użytkowania wód.
- Wspieranie oraz propagowanie sportu wędkarskiego wśród młodzieży i mieszkańców
§ 3
Cele określone w postanowieniach § 2 Stowarzyszenie realizuje poprzez:
- Reprezentowanie idei wędkarstwa przed władzami i instytucjami w kraju oraz innymi organizacjami w kraju i zagranicą a także poprzez współpracę z nimi.
- Organizowanie terenowych jednostek Stowarzyszenia, zebrań, szkoleń, itp.
- Prowadzenie i popieranie działalności sportowej oraz ochrony środowiska naturalnego.
- Organizowanie zawodów wędkarskich dla członków Stowarzyszenia i ich rodzin.
- Nabywanie, przejmowanie, dzierżawienie i użytkowanie wód oraz prowadzenie na tych wodach racjonalnej gospodarki rybacko-wędkarskiej.
- Ochronę wód i środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniami, kłusownictwem i innymi szkodami.
- Udział w akcjach charytatywnych.
- Propagowanie, upowszechnianie, doskonalenie nowych technik wędkarskich oraz podejmowanie działań na rzecz unowocześnienia sprzętu wędkarskiego.
- Organizowanie prelekcji, konferencji, szkoleń, pokazów, konkursów, imprez o szeroko rozumianej tematyce wędkarskiej.
- Popularyzowanie idei i działalności Stowarzyszenia.
- Podejmowanie innych czynności i działań związanych z realizacją celów Stowarzyszenia.
Rozdział III
Członkowie Stowarzyszenia, ich prawa i obowiązki
§ 4
- Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków wspierających,
- członków honorowych.
- W Stowarzyszeniu mogą zrzeszać się również kandydaci na członków zwani w dalszej części Uczestnikami na warunkach określonych w poniższych paragrafach.
§ 5
- Członkiem zwyczajnym może być każda osoba fizyczna, która ukończyła 16 lat, złoży deklarację członkowską na piśmie, posiada kartę wędkarską, uznała Statut Stowarzyszenia, obowiązujące regulaminy oraz wniosła składkę członkowską w wysokości określonej przez Zarząd Stowarzyszenia.
- Uczestnikiem może być małoletni poniżej 16 roku życia za pisemną zgodą jego przedstawicieli ustawowych. Uczestnikowi nie przysługuje prawo udziału
w głosowaniu i prawo korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia. - Uczestnikiem może być również każda inna osoba fizyczna, która złożyła deklarację członkowską, a nie spełniła wymogów określonych w ust. 1, do czasu spełnienia tych wymogów.
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia. Członków wspierających przyjmuje na podstawie deklaracji Zarząd Stowarzyszenia. Członek wspierający posiada wszystkie uprawnienia członka zwyczajnego.
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która jest szczególnie zasłużona
w urzeczywistnianiu celów Stowarzyszenia. Nadanie godności członka honorowego następuje na wniosek Zarządu Stowarzyszenia uchwałą Walnego Zebrania Członków. - Członek honorowy posiada wszystkie uprawnienia i prawa członka zwyczajnego. Nie jest zwolniony z opłacania corocznych składek członkowskich, podlega natomiast zwolnieniu
z innych składek do Towarzystwa.
§ 6
O przyjęciu w poczet członków Stowarzyszenia decyduje Zarząd zwykłą większością głosów
w głosowaniu jawnym. Kandydat na nowego członka powinien złożyć pisemną deklarację oraz posiadać rekomendację co najmniej dwóch członków Towarzystwa.
§ 7
Członek zwyczajny ma prawo:
- Wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia na zasadach określonych w niniejszym Statucie.
- Uczestniczyć w Walnym Zebraniu Stowarzyszenia.
- Występować z wnioskami do władz Stowarzyszenia we wszystkich sprawach będących przedmiotem działania Stowarzyszenia oraz jego sprawach organizacyjnych.
- Nosić odznaki Stowarzyszenia.
- Korzystać z dorobku, majątku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia.
§ 8
Członek Stowarzyszenia ma obowiązek:
- Przestrzegać postanowień Statutu, wydanych na jego podstawie przepisów, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.
- Stać na straży dobrego imienia Stowarzyszenia, sumiennie wykonywać zadania, które zostaną mu powierzone przez władze Stowarzyszenia, ochraniać mienie Stowarzyszenia jako wspólne dobro wszystkich jego członków.
- Pogłębiać wiedzę i praktykę wędkarską przez czynny udział w szkoleniach, zawodach
i innych imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie. - Opłacać regularnie składki członkowskie w wysokości i terminach ustalonych przez Zarząd Stowarzyszenia.
- Brać czynny udział w pracach Stowarzyszenia. Zaangażowanie członka w prace Stowarzyszenia jest oceniane przez Zarząd, który w przypadku zauważenia znacznego wkładu członka w prace na rzecz Stowarzyszenia może obniżyć wysokość składki członkowskiej lub uhonorować członka w inny sposób. Zarząd podejmuje decyzje na wniosek zainteresowanego członka lub członka Zarządu.
- Uczestniczyć w Walnych Zebraniach Stowarzyszenia.
Obowiązki określone w §8 pkt 1-5 dotyczą również członków Uczestników Stowarzyszenia.
Uczestnicy opłacają składki w wysokości ustalonej przez Zarząd.
§ 9
Członkostwo wygasa poprzez:
- Dobrowolne wystąpienie ze Stowarzyszenia zgłoszone na piśmie na ręce Zarządu.
- Wykluczenie na mocy Uchwały Zarządu Towarzystwa w przypadku:
- łamania postanowień Statutu i nieprzestrzegania uchwał władz Stowarzyszenia oraz obowiązujących regulaminów,
- udowodnienie działalności na szkodę Stowarzyszenia,
- nieopłacanie składki członkowskiej w kwocie i terminie ustalonym przez Zarząd.
- Śmierć członka.
§ 10
Od uchwały o wykluczeniu ze Stowarzyszenia przysługuje osobie, której ona dotyczy odwołanie do Walnego Zebrania w terminie 7 dni od otrzymania uchwały.
Ostateczna decyzja w tej sprawie zostanie podjęta na najbliższym Walnym Zebraniu Członków.
§ 11
Za zasługi w działalności na rzecz Stowarzyszenia członek może być uhonorowany dyplomem, brązową, srebrną lub złotą odznaką ,,Zasłużony Wędkarz TWSM’’ oraz tytułem Członka Honorowego.
Rozdział IV
Władze oraz zasady organizacyjne Stowarzyszenia
§ 12
- Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie,
- Zarząd Stowarzyszenia,
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja Zarządu Stowarzyszenia trwa 4 lata.
- Wybory do poszczególnych władz odbywają się w tym samym terminie. Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym, chyba, że co najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania opowie się w drodze głosowania za głosowaniem jawnym.
- W razie zdekompletowania w trakcie kadencji składu Zarządu lub Komisji Rewizyjnej, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, dokonywanej przez pozostałych członków organu, którego skład uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
- Poszczególne władze Stowarzyszenia mogą w drodze uchwały odwołać ze swego składu każdego członka władz z powodu jego bezczynności, złamania Statutu lub Regulaminów Stowarzyszenia. Uzupełnienie składu władz przeprowadza się zgodnie z §12 pkt 4.
WALNE ZEBRANIE
§ 13
- Walne Zebranie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- Walne Zebranie może być:
a) zwyczajne:
– sprawozdawcze,
– sprawozdawczo-wyborcze.
b) nadzwyczajne
- Jeżeli w pierwszym terminie na Walnym Zebraniu Członków nie uczestniczy co najmniej połowa liczby członków, wówczas w drugim terminie zebrania uchwały mogą być podjęte zwykłą większością głosów oddanych przez członków obecnych na zebraniu.
Drugi termin powinien być podany w zawiadomieniu o Walnym Zebraniu i nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie 15 minut po pierwszym terminie.
§ 14
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
- Uchwalanie porządku i regulaminu obrad.
- Określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia.
- Uchwalanie zmian statutu.
- Wybór członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia.
- Podejmowanie na wniosek Komisji Rewizyjnej uchwał w przedmiocie absolutorium dla Zarządu
- Uchwalanie budżetu Stowarzyszenia.
- Podejmowanie uchwał w sprawie nadania tytułu członka honorowego.
- Rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze.
- Rozpatrywanie odwołania członka od uchwały Zarządu o wykluczeniu z Towarzystwa.
- Podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku.
- Podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach dotyczących realizacji celów statutowych, a nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz Stowarzyszenia.
- Nakładanie na członków Towarzystwa obowiązku wykonywania pracy osobistej lub wniesienia za to ekwiwalentu pieniężnego.
§ 15
- Walne Zebranie sprawozdawcze zwoływane jest przez Zarząd Stowarzyszenia jeden raz w roku kalendarzowym, lecz nie później niż w drugim miesiącu po upływie roku kalendarzowego, wyjątek stanowi sytuacja, gdy ogłoszony jest stan pandemii lub wojna.
- Walne Zebranie sprawozdawczo-wyborcze zwoływane jest przez Zarząd Stowarzyszenia raz na 4 lata, lecz nie później niż w drugim miesiącu po upływie roku kalendarzowego.
- O terminie Walnego Zebrania Zarząd zawiadamia członków co najmniej na 14 dni przed odbyciem Walnego Zebrania w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 16
- Zarząd Stowarzyszenia zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie:
- na podstawie uchwały Zarządu,
- na żądanie Komisji Rewizyjnej,
- na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków Stowarzyszenia.
- Zarząd zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie w terminie 30 dni od dnia otrzymania żądania (wniosku) lub podjęcia uchwały Zarządu.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
ZARZĄD
§ 17
- Zarząd realizuje zadania statutowe Stowarzyszenia i za swą działalność odpowiada przed Walnym Zebraniem Stowarzyszenia.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, przy udziale co najmniej połowy składu Zarządu. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§ 18
- Zarząd Stowarzyszenia składa się z 5 do 9 osób wybranych przez Walne Zebranie.
- Na pierwszym posiedzeniu Zarządu, które powinno się odbyć najpóźniej 7 dni od dnia wyborów, Zarząd Stowarzyszenia wybiera spośród swych członków:
- Prezesa,
- Wiceprezesa,
- Sekretarza,
- Skarbnika,
- osoby do innych funkcji niezbędnych do prowadzenia działalności statutowej.
- Prezes i członkowie Zarządu Stowarzyszenia nie otrzymują wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
§ 19
- Zarząd Stowarzyszenia zbiera się na posiedzenia w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Sołtys sołectwa Stawy Monowskie ma prawo brać czynny udział w zebraniach Zarządu Stowarzyszenia.
- Towarzystwo na zewnątrz reprezentuje Prezes (lub Wiceprezes) oraz jeden z pozostałych członków Zarządu. Podpisują oni w imieniu Towarzystwa wszelkie pisma, kontrakty, umowy, oświadczenia, porozumienia, zobowiązania i uchwały podjęte przez Zarząd.
- Towarzystwo na zewnątrz w sprawach finansowych reprezentuje Prezes (lub Wiceprezes) i Skarbnik. Podpisują oni dokumentację finansową.
§ 20
Do kompetencji Zarządu należy tworzenie warunków rozwoju wędkarstwa i prawidłowego funkcjonowania Stowarzyszenia a w szczególności:
- Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz oraz zaciąganie zobowiązań majątkowych.
- Rozwijanie działalności sportowej.
- Zwoływanie Walnych Zebrań.
- Realizowanie uchwał Walnego Zebrania.
- Opracowywanie planu finansowego i składanie Walnemu Zebraniu sprawozdania z jego wykonania.
- Ustalanie wysokości składki członkowskiej i składek na zagospodarowanie akwenów znajdujących się we władaniu Stowarzyszenia.
- Podejmowanie uchwał w przedmiocie nabywania, zbywania i dzierżawy nieruchomości.
- Podejmowanie uchwał w sprawach utworzenia lub likwidacji Klubów.
- Nadawanie odznak Stowarzyszenia.
- Powoływanie komisji niezbędnych do realizacji zadań Stowarzyszenia oraz określanie ich zasad.
- Sprawowanie nadzoru i koordynowanie działalności Zarządów Klubów.
- Uchylanie i zmienianie treści uchwał Zarządów Klubów niezgodnych
z obowiązującym prawem oraz Statutem. - Zatrudnianie i zwalnianie pracowników.
- Podejmowanie uchwał w sprawie Wewnętrznych Regulaminów Stowarzyszenia.
- Zawieranie umów i porozumień.
- Nabywanie usług.
- Przyjmowanie dotacji, darowizn i subwencji.
- Dbałość o bezpieczne przechowywanie dokumentów, środków pieniężnych i innych przedmiotów należących do Stowarzyszenia.
- Uchwalanie zmian planu finansowego Stowarzyszenia w zakresie ustalonym uchwałą Walnego Zebrania Członków.
- Podejmowanie decyzji w sprawach przyjęcia nowych członków i skreślenia z list członkowskich.
- Prowadzenie ewidencji członków.
- Zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia.
- Prowadzenie działalności w dziedzinie ochrony i zagospodarowania wód będących pod opieką Stowarzyszenia.
- Podejmowanie innych zadań związanych z działalnością Stowarzyszenia.
KOMISJA REWIZYJNA
§ 21
- Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia składa się z 3 do 5 członków wybranych przez Walne Zebranie.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają spośród siebie Przewodniczącego i Sekretarza.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy udziale co najmniej połowy składu Komisji. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§ 22
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- Kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia a w szczególności gospodarki finansowej w zakresie legalności, celowości, rzetelności i gospodarności.
- Kontrola opłacania składek członkowskich.
- Składanie sprawozdań Walnemu Zebraniu wraz z oceną działalności Zarządu i wnioskami dotyczącymi udzielenia jemu absolutorium.
- Przedstawianie Zarządowi wniosków w sprawie działalności Stowarzyszenia.
- Kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia przeprowadzana jest co najmniej raz do roku.
- W celu wykonywania swoich zadań Komisja Rewizyjna ma prawo żądać od Zarządu wszelkich informacji, wyjaśnień oraz dokumentów, koniecznych do oceny działalności Stowarzyszenia.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić w skład Zarządu, jednakże mają prawo uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym (bez prawa głosowania).
Rozdział V
Kluby Stowarzyszenia
§ 23
- Kluby Stowarzyszenia tworzone są jako terenowa jednostka organizacyjna. Nie posiadają osobowości prawnej.
- Klub zrzesza minimum 10 członków.
- Teren działania Klubu obejmuje terytorium powiatu. W szczególnie uzasadnionych przypadkach teren ten może obejmować terytorium gminy lub kilku gmin w tym samym powiecie.
- Kluby Stowarzyszenia tworzone są uchwałą Zarządu Stowarzyszenia na pisemny wniosek
co najmniej 10 członków. - Organami Klubu są:
- Zarząd Klubu,
- Zebranie Klubu.
- Kadencja władz Klubu trwa 4 lata.
- Zarząd Klubu składa się z Prezesa i 2 do 4 osób powoływanych przez zebranie Klubu. Zarząd kieruje bieżącą działalnością Klubu, wspiera działania Zarządu Stowarzyszenia na obszarze swojego działania, a ponadto wykonuje polecenia, instrukcje oraz zalecenia Zarządu Stowarzyszenia.
- Pracami Zarządu Klubu kieruje Prezes Klubu, wybierany przez zebranie Klubu zwykłą większością głosów. Prezes może przydzielić funkcję dla członków Zarządu Klubu.
- Zarząd Klubu może podejmować uchwały w sprawach regulaminu określającego szczegółową organizację i sposób działania Klubu. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
- Zebranie Klubu może podejmować uchwały w sprawach nie zastrzeżonych dla innych władz Stowarzyszenia i Zarządu Klubu. W szczególności może uchwalać petycje oraz wnioski do władz Stowarzyszenia mające na celu usprawnienie funkcjonowania Stowarzyszenia a także składać do Zarządu Stowarzyszenia skargi na działanie Zarządu Klubu.
- Przyjmowanie i skreślanie z listy członków Klubu należy do Zarządu Klubu i jest podejmowane zwykłą większością w głosowaniu jawnym.
- Kluby Stowarzyszenia rozwiązywane są uchwałą Zarządu Stowarzyszenia.
- Prezes i członkowie Zarządu Klubu Stowarzyszenia nie otrzymują wynagrodzenia
za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
Rozdział VI
Majątek Stowarzyszenia
§ 24
- Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
- Na fundusze Stowarzyszenia składają się:
- wpływy ze składek członkowskich,
- wpływy z działalności statutowej a w szczególności ze składek na zagospodarowanie akwenów znajdujących się we władaniu Stowarzyszenia,
- dotacje,
- spadki, zapisy i darowizny,
- dochody z ofiarności publicznej.
§ 25
- Gospodarka majątkiem Stowarzyszenia prowadzona jest na podstawie planu finansowego
obejmującego dochody i wydatki uchwalanego przez Walne Zebranie Stowarzyszenia na podstawie preliminarza uchwalanego przez Zarząd Stowarzyszenia. - Rokiem budżetowym (obrachunkowym) Stowarzyszenia jest rok kalendarzowy.
Rozdział VII
Zmiana Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 26
- Uchwałę o zmianie Statutu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie na wniosek Zarządu Stowarzyszenia większością 2/3 głosów przy obecności:
- w pierwszym terminie – co najmniej połowy liczby członków Stowarzyszenia,
- w drugim terminie – zebranych członków Stowarzyszenia
- W przypadku zgłoszenia wniosku o zmianę Statutu przez co najmniej 1/3 członków Stowarzyszenia w terminie na 3 miesiące przed Walnym Zebraniem, Zarząd zobowiązany jest przedłożyć ten wniosek Walnemu Zebraniu do rozpatrzenia i głosowania.
§ 27
- Rozwiązanie Stowarzyszenia może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania podjętej większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia określa tryb jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
§ 28
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie zastosowanie mają przepisy Prawa o Stowarzyszeniach.
§ 29
Towarzystwo uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność z chwilą wpisu do Rejestru Sądowego.
§ 30
Postanowienia niniejszego Statutu wchodzą w życie z dniem wpisania Towarzystwa Wędkarskiego Stawy Monowskie do rejestru stowarzyszeń.