TOWARZYSTWO WĘDKARSKIE STAWY MONOWSKIE

STATUT

 

Rozdział I

Nazwa, teren działania, siedziba

§ 1

  1. Stowarzyszenie nosi nazwę „Towarzystwo Wędkarskie Stawy Monowskie”, w skrócie TWSM, zwane w dalszej części Statutu „Stowarzyszeniem”.
  2. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
  3. Siedzibą Stowarzyszenia jest miejscowość Stawy Monowskie.
  4. Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach oraz niniejszego Statutu.
  5. Stowarzyszenie jest powołane na czas nieokreślony i posiada osobowość prawną.
  6. Działalność Stowarzyszenia opiera się na pracy społecznej jego członków. W celu usprawnienia prowadzenia działalności statutowej Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.
  7. Stowarzyszenie może być członkiem innych organizacji wędkarskich.
  8. Stowarzyszenie może tworzyć terenowe jednostki organizacyjne, zwane Klubami,
    na zasadach określonych w postanowieniach § 23 niniejszego Statutu.
  9. Stowarzyszenie ma prawo do używania odznak i pieczęci oraz posiadać sztandar. Wzór godła, barw i pieczęci ustala Zarząd Stowarzyszenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

Rozdział II

Cele i środki działania

§ 2

Celem Stowarzyszenia jest:

  1. Organizowanie wędkarstwa jako racjonalnej formy wypoczynku i rekreacji.
  2. Stwarzanie członkom Stowarzyszenia dogodnych warunków wędkowania.
  3. Rozwijanie umiłowania przyrody i krzewienie znajomości zasad gospodarki rybacko-wędkarskiej.
  4. Kształtowanie postawy obywatelskiej i etyki wędkarskiej.
  5. Działanie na rzecz ochrony i racjonalnego użytkowania wód.
  6. Wspieranie oraz propagowanie sportu wędkarskiego wśród młodzieży i mieszkańców

 

§ 3

Cele określone w postanowieniach § 2 Stowarzyszenie realizuje poprzez:

  1. Reprezentowanie idei wędkarstwa przed władzami i instytucjami w kraju oraz innymi organizacjami w kraju i zagranicą a także poprzez współpracę z nimi.
  2. Organizowanie terenowych jednostek Stowarzyszenia, zebrań, szkoleń, itp.
  3. Prowadzenie i popieranie działalności sportowej oraz ochrony środowiska naturalnego.
  4. Organizowanie zawodów wędkarskich dla członków Stowarzyszenia i ich rodzin.
  5. Nabywanie, przejmowanie, dzierżawienie i użytkowanie wód oraz prowadzenie na tych wodach racjonalnej gospodarki rybacko-wędkarskiej.
  6. Ochronę wód i środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniami, kłusownictwem i innymi szkodami.
  7. Udział w akcjach charytatywnych.
  8. Propagowanie, upowszechnianie, doskonalenie nowych technik wędkarskich oraz podejmowanie działań na rzecz unowocześnienia sprzętu wędkarskiego.
  9. Organizowanie prelekcji, konferencji, szkoleń, pokazów, konkursów, imprez o szeroko rozumianej tematyce wędkarskiej.
  10. Popularyzowanie idei i działalności Stowarzyszenia.
  11. Podejmowanie innych czynności i działań związanych z realizacją celów Stowarzyszenia.

Rozdział   III

Członkowie Stowarzyszenia, ich prawa i obowiązki

§ 4

  1. Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
    • członków zwyczajnych,
    • członków wspierających,
    • członków honorowych.
  2. W Stowarzyszeniu mogą zrzeszać się również kandydaci na członków zwani w dalszej części Uczestnikami na warunkach określonych w poniższych paragrafach.

§ 5

  1. Członkiem zwyczajnym może być każda osoba fizyczna, która ukończyła 16 lat, złoży deklarację członkowską na piśmie, posiada kartę wędkarską, uznała Statut Stowarzyszenia, obowiązujące regulaminy oraz wniosła składkę członkowską w wysokości określonej przez Zarząd Stowarzyszenia.
  2. Uczestnikiem może być małoletni poniżej 16 roku życia za pisemną zgodą jego przedstawicieli ustawowych. Uczestnikowi nie przysługuje prawo udziału
    w głosowaniu i prawo korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia.
  3. Uczestnikiem może być również każda inna osoba fizyczna, która złożyła deklarację członkowską, a nie spełniła wymogów określonych w ust. 1, do czasu spełnienia tych wymogów.
  4. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia. Członków wspierających przyjmuje na podstawie deklaracji Zarząd Stowarzyszenia. Członek wspierający posiada wszystkie uprawnienia członka zwyczajnego.
  5. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która jest szczególnie zasłużona
    w urzeczywistnianiu celów Stowarzyszenia. Nadanie godności członka honorowego następuje na wniosek Zarządu Stowarzyszenia uchwałą Walnego Zebrania Członków.
  6. Członek honorowy posiada wszystkie uprawnienia i prawa członka zwyczajnego. Nie jest zwolniony z opłacania corocznych składek członkowskich, podlega natomiast zwolnieniu
    z innych składek do Towarzystwa.

§ 6

O przyjęciu w poczet członków Stowarzyszenia decyduje Zarząd zwykłą większością głosów
w głosowaniu jawnym. Kandydat na nowego członka powinien złożyć pisemną deklarację oraz posiadać rekomendację co najmniej dwóch członków Towarzystwa.

§ 7

Członek zwyczajny ma prawo:

  1. Wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia na zasadach określonych w niniejszym Statucie.
  2. Uczestniczyć w Walnym Zebraniu Stowarzyszenia.
  3. Występować z wnioskami do władz Stowarzyszenia we wszystkich sprawach będących przedmiotem działania Stowarzyszenia oraz jego sprawach organizacyjnych.
  4. Nosić odznaki Stowarzyszenia.
  5. Korzystać z dorobku, majątku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia.

§ 8

Członek Stowarzyszenia ma obowiązek:

  1. Przestrzegać postanowień Statutu, wydanych na jego podstawie przepisów, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.
  2. Stać na straży dobrego imienia Stowarzyszenia, sumiennie wykonywać zadania, które zostaną mu powierzone przez władze Stowarzyszenia, ochraniać mienie Stowarzyszenia jako wspólne dobro wszystkich jego członków.
  3. Pogłębiać wiedzę i praktykę wędkarską przez czynny udział w szkoleniach, zawodach
    i innych imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie.
  4. Opłacać regularnie składki członkowskie w wysokości i terminach ustalonych przez Zarząd Stowarzyszenia.
  5. Brać czynny udział w pracach Stowarzyszenia. Zaangażowanie członka w prace Stowarzyszenia jest oceniane przez Zarząd, który w przypadku zauważenia znacznego wkładu członka w prace na rzecz Stowarzyszenia może obniżyć wysokość składki członkowskiej lub uhonorować członka w inny sposób. Zarząd podejmuje decyzje na wniosek zainteresowanego członka lub członka Zarządu.
  6. Uczestniczyć w Walnych Zebraniach Stowarzyszenia.

Obowiązki określone w §8 pkt 1-5 dotyczą również członków Uczestników Stowarzyszenia.

Uczestnicy opłacają składki w wysokości ustalonej przez Zarząd.

§ 9

Członkostwo wygasa poprzez:

  1. Dobrowolne wystąpienie ze Stowarzyszenia zgłoszone na piśmie na ręce Zarządu.
  2. Wykluczenie na mocy Uchwały Zarządu Towarzystwa w przypadku:
  3. łamania postanowień Statutu i nieprzestrzegania uchwał władz Stowarzyszenia oraz obowiązujących regulaminów,
  4. udowodnienie działalności na szkodę Stowarzyszenia,
  5. nieopłacanie składki członkowskiej w kwocie i terminie ustalonym przez Zarząd.
  6. Śmierć członka.

§ 10

Od uchwały o wykluczeniu ze Stowarzyszenia przysługuje osobie, której ona dotyczy odwołanie do Walnego Zebrania w terminie 7 dni od otrzymania uchwały.

Ostateczna decyzja w tej sprawie zostanie podjęta na najbliższym Walnym Zebraniu Członków.

§ 11

Za zasługi w działalności na rzecz Stowarzyszenia członek może być uhonorowany dyplomem, brązową, srebrną lub złotą odznaką ,,Zasłużony Wędkarz TWSM’’ oraz tytułem Członka Honorowego.

Rozdział IV

Władze oraz zasady organizacyjne Stowarzyszenia

§ 12

  1. Władzami Stowarzyszenia są:
    1. Walne Zebranie,
    2. Zarząd Stowarzyszenia,
    3. Komisja Rewizyjna.
  2. Kadencja Zarządu Stowarzyszenia trwa 4 lata.
  3. Wybory do poszczególnych władz odbywają się w tym samym terminie. Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym, chyba, że co najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania opowie się w drodze głosowania za głosowaniem jawnym.
  4. W razie zdekompletowania w trakcie kadencji składu Zarządu lub Komisji Rewizyjnej, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, dokonywanej przez pozostałych członków organu, którego skład uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
  5. Poszczególne władze Stowarzyszenia mogą w drodze uchwały odwołać ze swego składu każdego członka władz z powodu jego bezczynności, złamania Statutu lub Regulaminów Stowarzyszenia. Uzupełnienie składu władz przeprowadza się zgodnie z §12 pkt 4.

WALNE ZEBRANIE

§ 13

  1. Walne Zebranie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
  2. Walne Zebranie może być:

a) zwyczajne:

– sprawozdawcze,

– sprawozdawczo-wyborcze.

b) nadzwyczajne

  1. Jeżeli w pierwszym terminie na Walnym Zebraniu Członków nie uczestniczy co najmniej połowa liczby członków, wówczas w drugim terminie zebrania uchwały mogą być podjęte zwykłą większością głosów oddanych przez członków obecnych na zebraniu.
    Drugi termin powinien być podany w zawiadomieniu o Walnym Zebraniu i nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie 15 minut po pierwszym terminie.

§ 14

Do kompetencji Walnego Zebrania należy:

  1. Uchwalanie porządku i regulaminu obrad.
  2. Określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia.
  3. Uchwalanie zmian statutu.
  4. Wybór członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
  5. Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia.
  6. Podejmowanie na wniosek Komisji Rewizyjnej uchwał w przedmiocie absolutorium dla Zarządu
  7. Uchwalanie budżetu Stowarzyszenia.
  8. Podejmowanie uchwał w sprawie nadania tytułu członka honorowego.
  9. Rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze.
  10. Rozpatrywanie odwołania członka od uchwały Zarządu o wykluczeniu z Towarzystwa.
  11. Podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku.
  12. Podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach dotyczących realizacji celów statutowych, a nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz Stowarzyszenia.
  13. Nakładanie na członków Towarzystwa obowiązku wykonywania pracy osobistej lub wniesienia za to ekwiwalentu pieniężnego.

§ 15

  1. Walne Zebranie sprawozdawcze zwoływane jest przez Zarząd Stowarzyszenia jeden raz w roku kalendarzowym, lecz nie później niż w drugim miesiącu po upływie roku kalendarzowego, wyjątek stanowi sytuacja, gdy ogłoszony jest stan pandemii lub wojna.
  2. Walne Zebranie sprawozdawczo-wyborcze zwoływane jest przez Zarząd Stowarzyszenia raz na 4 lata, lecz nie później niż w drugim miesiącu po upływie roku kalendarzowego.
  3. O terminie Walnego Zebrania Zarząd zawiadamia członków co najmniej na 14 dni przed odbyciem Walnego Zebrania w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 16

  1. Zarząd Stowarzyszenia zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie:
    • na podstawie uchwały Zarządu,
    • na żądanie Komisji Rewizyjnej,
    • na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków Stowarzyszenia.
  2. Zarząd zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie w terminie 30 dni od dnia otrzymania żądania (wniosku) lub podjęcia uchwały Zarządu.
  3. Nadzwyczajne Walne Zebranie obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.

ZARZĄD

§ 17

  1. Zarząd realizuje zadania statutowe Stowarzyszenia i za swą działalność odpowiada przed Walnym Zebraniem Stowarzyszenia.
  2. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, przy udziale co najmniej połowy składu Zarządu. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.

§ 18

  1. Zarząd Stowarzyszenia składa się z 5 do 9 osób wybranych przez Walne Zebranie.
  2. Na pierwszym posiedzeniu Zarządu, które powinno się odbyć najpóźniej 7 dni od dnia wyborów, Zarząd Stowarzyszenia wybiera spośród swych członków:
    • Prezesa,
    • Wiceprezesa,
    • Sekretarza,
    • Skarbnika,
    • osoby do innych funkcji niezbędnych do prowadzenia działalności statutowej.
  3. Prezes i członkowie Zarządu Stowarzyszenia nie otrzymują wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.

§ 19

  1. Zarząd Stowarzyszenia zbiera się na posiedzenia w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
  2. Sołtys sołectwa Stawy Monowskie ma prawo brać czynny udział w zebraniach Zarządu Stowarzyszenia.
  3. Towarzystwo na zewnątrz reprezentuje Prezes (lub Wiceprezes) oraz jeden z pozostałych członków Zarządu. Podpisują oni w imieniu Towarzystwa wszelkie pisma, kontrakty, umowy, oświadczenia, porozumienia, zobowiązania i uchwały podjęte przez Zarząd.
  4. Towarzystwo na zewnątrz w sprawach finansowych reprezentuje Prezes (lub Wiceprezes) i Skarbnik. Podpisują oni dokumentację finansową.

§ 20

Do kompetencji Zarządu należy tworzenie warunków rozwoju wędkarstwa i prawidłowego funkcjonowania Stowarzyszenia a w szczególności:

  1. Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz oraz zaciąganie zobowiązań majątkowych.
  2. Rozwijanie działalności sportowej.
  3. Zwoływanie Walnych Zebrań.
  4. Realizowanie uchwał Walnego Zebrania.
  5. Opracowywanie planu finansowego i składanie Walnemu Zebraniu sprawozdania z jego wykonania.
  6. Ustalanie wysokości składki członkowskiej i składek na zagospodarowanie akwenów znajdujących się we władaniu Stowarzyszenia.
  7. Podejmowanie uchwał w przedmiocie nabywania, zbywania i dzierżawy nieruchomości.
  8. Podejmowanie uchwał w sprawach utworzenia lub likwidacji Klubów.
  9. Nadawanie odznak Stowarzyszenia.
  10. Powoływanie komisji niezbędnych do realizacji zadań Stowarzyszenia oraz określanie ich zasad.
  11. Sprawowanie nadzoru i koordynowanie działalności Zarządów Klubów.
  12. Uchylanie i zmienianie treści uchwał Zarządów Klubów niezgodnych
    z obowiązującym prawem oraz Statutem.
  13. Zatrudnianie i zwalnianie pracowników.
  14. Podejmowanie uchwał w sprawie Wewnętrznych Regulaminów Stowarzyszenia.
  15. Zawieranie umów i porozumień.
  16. Nabywanie usług.
  17. Przyjmowanie dotacji, darowizn i subwencji.
  18. Dbałość o bezpieczne przechowywanie dokumentów, środków pieniężnych i innych przedmiotów należących do Stowarzyszenia.
  19. Uchwalanie zmian planu finansowego Stowarzyszenia w zakresie ustalonym uchwałą Walnego Zebrania Członków.
  20. Podejmowanie decyzji w sprawach przyjęcia nowych członków i skreślenia z list członkowskich.
  21. Prowadzenie ewidencji członków.
  22. Zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia.
  23. Prowadzenie działalności w dziedzinie ochrony i zagospodarowania wód będących pod opieką Stowarzyszenia.
  24. Podejmowanie innych zadań związanych z działalnością Stowarzyszenia.

KOMISJA REWIZYJNA

§ 21

  1. Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia składa się z 3 do 5 członków wybranych przez Walne Zebranie.
  2. Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają spośród siebie Przewodniczącego i Sekretarza.
  3. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy udziale co najmniej połowy składu Komisji. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.

§ 22

Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

  1. Kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia a w szczególności gospodarki finansowej w zakresie legalności, celowości, rzetelności i gospodarności.
  2. Kontrola opłacania składek członkowskich.
  3. Składanie sprawozdań Walnemu Zebraniu wraz z oceną działalności Zarządu i wnioskami dotyczącymi udzielenia jemu absolutorium.
  4. Przedstawianie Zarządowi wniosków w sprawie działalności Stowarzyszenia.
  5. Kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia przeprowadzana jest co najmniej raz do roku.
  6. W celu wykonywania swoich zadań Komisja Rewizyjna ma prawo żądać od Zarządu wszelkich informacji, wyjaśnień oraz dokumentów, koniecznych do oceny działalności Stowarzyszenia.
  7. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić w skład Zarządu, jednakże mają prawo uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym (bez prawa głosowania).

 

Rozdział V

Kluby Stowarzyszenia

§ 23

  1. Kluby Stowarzyszenia tworzone są jako terenowa jednostka organizacyjna. Nie posiadają osobowości prawnej.
  2. Klub zrzesza minimum 10 członków.
  3. Teren działania Klubu obejmuje terytorium powiatu. W szczególnie uzasadnionych przypadkach teren ten może obejmować terytorium gminy lub kilku gmin w tym samym powiecie.
  4. Kluby Stowarzyszenia tworzone są uchwałą Zarządu Stowarzyszenia na pisemny wniosek
    co najmniej 10 członków.
  5. Organami Klubu są:
    • Zarząd Klubu,
    • Zebranie Klubu.
  6. Kadencja władz Klubu trwa 4 lata.
  7. Zarząd Klubu składa się z Prezesa i 2 do 4 osób powoływanych przez zebranie Klubu. Zarząd kieruje bieżącą działalnością Klubu, wspiera działania Zarządu Stowarzyszenia na obszarze swojego działania, a ponadto wykonuje polecenia, instrukcje oraz zalecenia Zarządu Stowarzyszenia.
  8. Pracami Zarządu Klubu kieruje Prezes Klubu, wybierany przez zebranie Klubu zwykłą większością głosów. Prezes może przydzielić funkcję dla członków Zarządu Klubu.
  9. Zarząd Klubu może podejmować uchwały w sprawach regulaminu określającego szczegółową organizację i sposób działania Klubu. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
  10. Zebranie Klubu może podejmować uchwały w sprawach nie zastrzeżonych dla innych władz Stowarzyszenia i Zarządu Klubu. W szczególności może uchwalać petycje oraz wnioski do władz Stowarzyszenia mające na celu usprawnienie funkcjonowania Stowarzyszenia a także składać do Zarządu Stowarzyszenia skargi na działanie Zarządu Klubu.
  11. Przyjmowanie i skreślanie z listy członków Klubu należy do Zarządu Klubu i jest podejmowane zwykłą większością w głosowaniu jawnym.
  12. Kluby Stowarzyszenia rozwiązywane są uchwałą Zarządu Stowarzyszenia.
  13. Prezes i członkowie Zarządu Klubu Stowarzyszenia nie otrzymują wynagrodzenia
    za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.

Rozdział VI

Majątek Stowarzyszenia

§ 24

  1. Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
  2. Na fundusze Stowarzyszenia składają się:
    • wpływy ze składek członkowskich,
    • wpływy z działalności statutowej a w szczególności ze składek na zagospodarowanie akwenów znajdujących się we władaniu Stowarzyszenia,
    • dotacje,
    • spadki, zapisy i darowizny,
    • dochody z ofiarności publicznej.

§ 25

  1. Gospodarka majątkiem Stowarzyszenia prowadzona jest na podstawie planu finansowego
    obejmującego dochody i wydatki uchwalanego przez Walne Zebranie Stowarzyszenia na podstawie preliminarza uchwalanego przez Zarząd Stowarzyszenia.
  2. Rokiem budżetowym (obrachunkowym) Stowarzyszenia jest rok kalendarzowy.

Rozdział VII

Zmiana Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia

§ 26

  1. Uchwałę o zmianie Statutu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie na wniosek Zarządu Stowarzyszenia większością 2/3 głosów przy obecności:
    • w pierwszym terminie – co najmniej połowy liczby członków Stowarzyszenia,
    • w drugim terminie – zebranych członków Stowarzyszenia
  2. W przypadku zgłoszenia wniosku o zmianę Statutu przez co najmniej 1/3 członków Stowarzyszenia w terminie na 3 miesiące przed Walnym Zebraniem, Zarząd zobowiązany jest przedłożyć ten wniosek Walnemu Zebraniu do rozpatrzenia i głosowania.

§ 27

  1. Rozwiązanie Stowarzyszenia może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania podjętej większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
  2. Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia określa tryb jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.

§ 28

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie zastosowanie mają przepisy Prawa o Stowarzyszeniach.

§ 29

Towarzystwo uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność z chwilą wpisu do Rejestru Sądowego.

§ 30

Postanowienia niniejszego Statutu wchodzą w życie z dniem wpisania Towarzystwa Wędkarskiego Stawy Monowskie do rejestru stowarzyszeń.